by Barcza Réka 2023. May 24.

Művészet és a történet, ami mögötte van 

Beszélgetés a Hotel Nemzeti Budapest – MGallery igazgatójával, Ülkei Gáborral

Blaha Lujza, Jászai Mari és Gárdonyi Géza is törzsvendégnek számított az egykori Hotel Nemzetiben, amely ma az Accor Csoport MGallery butikhoteljeként működik. A hosszú ideig üresen álló, nagy történelmi múltú szálloda 2012-ben nyitott meg újra, Hotel Nemzeti Budapest –  MGallery néven. A szálloda igazgatójával, Ülkei Gáborral beszélgettünk többek között arról, milyen módon támogatják a művészeteket, és milyen úton-módon szeretnének ismét központi kulturális találkozóhellyé válni. 

Mocsaras, kietlen vidék húzódott a XVIII. században a mostani Blaha Lujza tér helyén. A Nagykörút beépítése ugyanis csak 1871-ben kezdődött, és 1896-ra fejeződött be. A neves vendéglősdinasztiából származó Rémi Róbert a fejlesztéseket látva úgy döntött, szállodát építtett. A Rémi szálló 1895 decemberében készült el Schannen Ernő építész tervei alapján. A legnagyobb hotelek egyike volt az országban, ráadásul központi fűtés, lift és még angol vécé is működött benne, ami igen különlegesnek számított akkoriban. A helyet az elmúlt több mint száz évben többször átnevezték. Csodával határos módon, a II. világháború alatt sem rongálódott meg számottevően, épek maradtak a márványszobrok és az udvart fedő színes üvegtető. 

Közvetlen szomszédságában állt a Nemzeti Színház, egészen 1965-ös lerombolásáig, így a szálló egy csapásra a legkedveltebb kulturális találkozóhelyek egyikévé vált. Számtalan híres művész fordult meg az akkor Hotel Nemzeti néven futó szállodában, többek között Blaha Lujza, Jászai Mari és Gárdonyi Géza is. 

Az Accor Csoport részeként működő MGallery 2012 december 11-én nyitotta meg az évekig üresen álló szállodát Hotel Nemzeti Budapest néven. Az úgynevezett butikhotel különlegessége abban rejlik, hogy nemcsak építészetében egyedi és klasszikus, hanem legendás történelmi múlttal is bír.  „A világ öt kontinensén működő csaknem hatvan MGallery mindegyikében közös, hogy az adott épület nagy történelmi múltra tekint vissza, és kapcsolódik a művészetekhez. Európában elsőként Budapesten nyitott az Accor MGallery butikhotelt” – mondja a Hotel Nemzeti Budapest – MGallery szállodaigazgatója, Ülkei Gábor. 

forrás: Hotel Nemzeti Budapest – MGalleryforrás: Hotel Nemzeti Budapest – MGallery

Az amszterdami MGallery épülete például korábban egy nyomdának adott otthont: régen ott  nyomtatták Hollandia nemzeti lapját, így amikor belép az ember a hotelbe, egy írógép fogadja, azzal a szöveggel, hogy „Te írhatod a saját történeted”, így utalva a hely történelmi jelentőségére és a művészethez való viszonyára. A prágai MGalleryt pedig úgy alakították ki, hogy csaknem az összes szobában megjelenik valamiképpen Franz Kafka, mert a világhírű író többször járt ott személyesen. Az MGallerynél tehát fő szempont, hogy az adott szálloda történelmi múltjával kapcsolódjon a kultúrához és a művészetekhez, így emelkedve ki az átlagos hotelek közül. Ez a budapesti szálló esetében adott. A szálloda francia tulajdonosa elsőre beleszeretett az épületbe, és azóta is ez a kedvence a világ több pontján lévő hotelei közül. Amikor csak teheti, személyesen is ellátogat Magyarországra, és hozza a barátait is, akiknek bemutatja a fővárost, a magyar konyhát és a történelmet. 

A nyolcvanszobás, két lakosztállyal és három junior szobával rendelkező szálloda 2012-es nyitása óta elkötelezett pártolója a művészeteknek. Ennek jegyében három-négy havonta kiállításokat szerveznek, ahol kortárs művészek munkáit mutatják be. „A legtöbb szállodaigazgatónak nem kell kiállítászervezéssel foglalkoznia, én viszont élvezem, hogy személyesen is megismerhetem a művészeket, és átbeszélhetjük az együttműködés módját” – meséli Ülkei Gábor, hozzátéve, hogy a művészek kiválasztásánál szakértő segítségét is igénybe veszi a Szépművészeti Múzeum egyik kurátora, Horváth Lili személyében. 

Mint Ülkei mondja, először számukra is meglepő volt, hogy mennyire jól kombinálható a szálloda konzervatív, klasszikus stílusa a modern művészeti elemekkel. Célkitűzéseik között szerepel, hogy mindig más stílusú festmények lógjanak a falakon, és ne egy állandó kiállítást lássanak a vendégek. Emellett fontosnak tartják kifejezetten a magyar művészek munkáit bemutatni, hiszen Budapesten működik a szálloda. 

„A legtöbb művész rendkívül nyitott az együttműködésre, sok esetben kifejezetten az épület által inspirált képeket készítenek. Legutóbb Batykó Róbert mutatta be festményeit. A visszajelzések szerint a vendégek nagyon kedvelték, így további együttműködést tervezünk a művésszel”.

A kiállításokkal szeretnének minél több művészetkedvelő embert bevonzani, hiszen a szálloda ezen része mintegy galériaként üzemel, ahol egyszerre akár harminc művet is be tudnak mutatni. Ha pedig valaki megvásárolná az adott festményt, segítenek összekötni a gyűjtőt a művésszel. Jelenleg egy pop-art tárlat szervezésébe fogtak bele: a művész kifejezetten a szálloda felkérésére készít majd alkotásokat, „festmény-útleveleket”, megjelenítve a képen az adott ország legfontosabb történelmi jelképeit. „Alapvetően nincsenek szponzoraink. Az együttműködés keretein belül a művész hozza a képeket, mi pedig biztosítjuk a megnyitóra a cateringet, az italokat és a harapnivalókat, valamint zenei fellépőről is gondoskodunk” – magyarázza a szállodaigazgató.

Amikor az új tulajdonosok kialakították az épületet, több szempontot is figyelembe vettek: fontos volt számukra, hogy a szobákban is visszaköszönjön a hotel klasszikus történelme és a hely magyar mivolta. A fürdőszobaajtókra például Kondor Vilmos Budapest romokban című könyve által inspirált részletek kerültek. Amikor még Rémi szállóként működött a hely, a tulajdonos a Zsolnay Porcelánmanufaktúrától rendelt majolikát, így a mostani új kialakításnál arra is figyeltek, hogy ugyanabban a stílusban restaurálják a kerámiákat, valamint a csészék és más konyhai eszközök egy része is a Zsolnay gyárból kerüljön ki. Idén visszahozzák a korábbi hagyományt és „Zsolnay teadélutánokat” rendeznek, azaz a teát stílszerűen Zsolnay porcelánban szolgálják fel a vendégeknek.

forrás: Hotel Nemzeti Budapest – MGalleryforrás: Hotel Nemzeti Budapest – MGallery

A tulajdonos kultúrakedvelő ember lévén szereti az ízléses, klasszikus irányvonalat: számára a művészet összekapcsolódik a feminitással, a finom női vonalakkal, így szerette volna, ha ez a szobák színeiben, bútoraiban és a képeken is megjelenik. Ez a gondolat egyébként találkozik az Accor Csoport MGallery értékrendjével is. Legyen szó a helyiségek kialakításáról vagy akár a koktélokról, süteményekről, fontos szempont, hogy történet legyen mögöttük, és kapcsolódjanak a kultúrához. 

A szálloda úgynevezett signature süteménye a Rigó Jancsi. Itt hegedült ugyanis egykoron – más zenészekkel együtt – a híres cigányprímás, Rigó Jancsi is.  Történt egyszer, hogy Rigó Jancsi elszerette a belga Chimay herceg fiatal, amerikai milliomos feleségét, aki nászútra érkezett férjével a szállóba. A cigányprímás a Hotel Nemzeti cukrászát kérte meg, hogy készítsen egy olyan süteményt, amivel Clara Ward hercegnét elvarázsolhatja. A desszert és Rigó Jancsi sármja megtette hatását: Clara elvált férjétől, és tíz évig a prímással élt, mígnem egy nap megszökött egy olasz pincérrel Nápolyban. 

A „storytelling”, azaz a történetmesélés koncepciója a VIP vendégeknek adott ajándékoknál is fontos szerepet tölt be: kifejezetten olyan képeslapot vagy csokoládét kapnak érkezéskor és távozáskor, amely elmesél egy-egy érdekes, a művészethez és kultúrához kapcsolódó magyar történetet. A VIP vendégek közül is elsősorban a hölgyeknek próbálnak kedvezni: arcápolási termékeket, legyezőket és nyakláncot készítenek be ajándékként a szobákba, sőt az MGallery Inspired by Her programja során jógamatracokkal kedveskedtek a hölgyvendégeknek.  

A szálloda a különleges városi sétákat szervező Korzózz Velünk! csapatával is együttműködik: körúti sétáik alkalmával mindig betérnek a résztvevőkkel a Hotel Nemzeti Budapest MGallerybe is, megkóstolják a szálloda védjegyévé vált Rigó Jancsit, és kis ízelítőt kapnak a hotel történetéből. Az egykori tulajdonos, Rémi Róbert szépunokája, Görbe Márk művészettörténész is gyakran tart előadást az érdeklődőknek a hely legendás múltjáról. „Az egyik fő célkitűzésünk, hogy folyamatosan új és érdekes művészeti megjelenést biztosítsunk vendégeink számára. Szeretnénk, ha nem csak az ott lakók látnák a képeket, hanem az utcáról is bejönnének az emberek, és a hely ismét a kulturális élet szerves részévé válna. A szálloda oldalára is kiteszünk majd egy emléklapot, hogy ha valaki elsétál előtte, kedvet kapjon benézni. Éttermi ajánlatunkat is megpróbáltuk úgy összeállítani, hogy szívesen betérjenek az arra járók” – mondja Ülkei Gábor.  

-------------

Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.

Nyitókép: Hotel Nemzeti Budapest – MGallery (forrás: Hotel Nemzeti Budapest – MGallery)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!